El 70è Festival Internacional de Cinema de Cannes arriba en família

Per Joan Millaret Valls / AMIC

Aquest dimecres dia 17 de maig arrenca el 70è Festival Internacional de Cinema de Cannes amb la pel·lícula, fora de competició, “Los fantasmas de Ismael” del francès Arnaud Desplechin, un vell conegut del festival. El director de films com “Un cuento de Navidad” (2008) o “Tres recuerdos de mi infancia” (2015) presenta ara un film sobre  cineasta, Ismael (Mathieu Amalric), que el dia abans d’iniciar un nou rodatge rep la visita trasbalsadora d’un vell amor desaparegut. L’actor i cineasta francès Amalric - encarregat d’obrir la secció paral·lela “Una certa mirada” amb “Barbara” - serà secundat a “Los fantasmas de Ismael” per un repartiment de luxe que compta, entre altres, amb Marion Cotillard, Charlotte Gainsbourg o Louis Garrel.

Orient

La Secció Oficial destaca enguany per l’absència de primeres obres i, també, per l’abundància de cares conegudes del festival, representatives del millor cinema d’autor europeu i mundial. La quota asiàtica del certamen l’aporta, entre altres, el director de “Mother” (2014), el sud-coreà Bong Joon-Ho, qui concursa de nou Cannes amb una coproducció amb Estats Units de caire fantàstic, “Okja”. El títol és el nom d’un animal gegant, amic d’una nena, Mija, que haurà d’anar fins a Nova York després que la bèstia hagi estat capturada per una multinacional, amb un repartiment internacional en què destaca Paul Dano, Tilda Swinton, Jake Gyllenhaal o Shirley Henderson. El sud-coreà Hong Sangsoo repeteix també a Cannes després de “En otro país” (2012) i ho fa per partida doble, amb “The Day After” en la Secció Oficial i fora de competició amb “Claire’s Camera”.

Sabor local

El certamen francès atorga un paper primordial al cinema autòcton en la seva secció estrella. Més enllà dels dos títols que inauguren les dos grans seccions del 70è Festival de Cannes, la cinematografia local estarà representada per Jacques Doillon amb un biopic sobre l’escultor francès “Rodin”, amb Auguste Rodin (Vincent Lindon), la seva companya Rose  (Séverine Caneele) i la seva deixeble i amant Camille Claudel (Izïa Higelin). El francès Robin Campillo s’estrena en la Secció Oficial amb “120 battements par minute” sobre l’activisme gay als noranta i François Ozon presentarà “L’amant double”, amb Jerémie Renier, Marine Vacth i Jacqueline Bisset.

Happy end

El francès Michel Hazanavicius, el director de “The Artist” (2011), concursa per tercera vegada amb “Le redoutable”, en què torna a inspirar-se en la història del cinema. Hazanavicius explota ara la relació del cineasta francès Jean-Luc Godard (Louis Garrel) i la seva parella, Anne Wiazemsky (Stacy Martin), vint anys més jove que ell, durant el rodatge de Godard de “La chinoise” (1967), en el context del maig del 68.

Vella Europa

L’alemany Fatih Akin també repeteix a la Secció Oficial amb “In the Fade”, una barreja de melodrama i thriller en què Katja (Diane Kruger) es vol venjar de la mort del seu marit i del seu fill després d’un atemptat en bomba. L’austríac Michael Haneke, omnipresent en la Secció Oficial des de l’any de “Funny games”(1997), intentarà conquerir la seva tercera Palma d’or amb “Happy end” després d’“Amor” (2012) i “La cinta blanca” (2009). Haneke participa ara amb un retrat sobre una família burgesa europea i amb un elenc conformat per Isabelle Huppert, Jean-Louis Trintignant, Mathieu Kassovitz o Toby Jones. Després de guanyar el Premi al Millor Guió a Cannes per “Leviathan” (2014), el rus Andrey Zvyagintsev competeix enguany amb “Loveless”, sobre una parella divorciada que refà la seva vida però que descuida el seu fill en comú.

L’hongarès Kornél Mundruczó torna per tercera vegada a la Secció Oficial amb “Jupiter’s Moon”, després de guanyar el Premi “Una certa mirada” amb “White dog” (2014), amb un film que combina el realisme i el fantàstic quan el seu protagonista, el refugiat Aryaan, és disparat al traspassar la frontera i aquest descobreix que pot levitar. Mentre que l’ucraïnès Sergei Loznitsa, assidu del certamen francès des de “May joy” (2010), presentarà la coproducció europea “A gentle creature”, a partir d’una obra de Dostoievski, sobre una dona (Vasilina Makovtseva) que decideix visitar la presó russa on es troba tancat el seu marit després que li retornin el paquet que li havia enviat, una dona que serà sotmesa a tota mena de humiliacions a la recerca de justícia.

Cartell Festival Cannes

El cineasta suec Ruben Östlund salta a la Secció Oficial amb “The squire” després de guanyar el Premi del Jurat de “Una certa mirada” amb “Turist” (2014). I el grec Yorgos Lanthimos repeteix de nou a la Secció Oficial amb “The Killing of a Sacred Deer”, amb Nicole Kidman i Colin Farrell – en el paper d’un cirurgià empès a un sacrifici inimaginable -, després de la faula futurista “Langosta” (2016).

Independents americans

Després de l’exitosa “Carol” (2016), a partir de la novel·la de Patricia Highsmith, el nord-americà Todd Haynes repeteix en la Secció Oficial amb “Wonderstruck”, segons el conte homònim de Brian Selznick, amb Julianne Moore i Michelle Williams, amb dos nens de dos èpoques diferents que somnien vides diferents. Els nord-americans Benny Safdie i Josh Safdie s’estrenen en la Secció Oficial amb “Good Time”, un thriller d’atracaments a la ciutat novaiorquesa amb Robert Pattinson com a cap de cartell.

El nord-americà Noah Baumbach, director de films com “Hanna Ha” (2012) o “Mientras seamos jóvenes” (2014), competirà per primera vegada a Cannes amb “The Meyerowitz stories (New and Selection)” a través de la relació d’uns germans i el seu pare amb un repartiment amb Adam Sandler i Ben Stiller com a germans i el pare interpretat per Dustin Hoffman.

Es dona el fet inusual que aquest film, a l’igual que “Okja” de Bong Joon-ho, estan produïts per Netflix i, per tant, són dos films que no tindran estrena comercial en sales, ja que només hi tindrien accés els subscriptors d’aquesta plataforma. Una anomalia que ja sembla resolta de cara a l’any vinent en què el festival francès no seleccionarà cap més títol que després no tingui assegurada la seva estrena en cinemes.

Dones

Enguany sembla augmentar la presència de realitzadores en concurs. Així, la japonesa Naomi Kawase, una habitual del certamen francès, competirà amb “Hikari” sobre la relació d’una audiodescriptora de pel·lícules i un fotògraf que està perdent la vista. També retrobem la realitzadora nord-americana Sofia Coppola que, després de “Bling Ring” (2013) a la secció “Una certa mirada”, torna a la secció principal amb “The Beguiled”. Es tracta d’un remake d’“El seductor” (1971, Don Siegel), quan en un internat de dones s’acull un soldat ferit (Colin Farrell) durant la Guerra de Secessió Americana, amb Nicole Kidman, Elle Fanning o Kirsten Dunst. O la directora britànica Lynn Ramsay que torna a competir a Cannes amb “You Were Never Really Here” després de “Tenemos que hablar de Kevin” (2011)

The beguiled

Una certa presència espanyola

En la secció paral·lela del certamen francès “Una certa mirada”, més propensa als cineastes debutants, hi participen també reputats cineastes como el francès Laurent Cantet amb “L’atelier”; l’italià Sergio Castellitto amb “Fortunata”; el japonès Kiyoshi Kurosawa, un dels habituals del certamen, qui concursa amb un film que reinventa la invasió alienígena a “Before we Vanish”; o l’iranià Mohammad Rasoulof, tercera volta en aquesta secció, amb “A Man of Integrity”, sobre un home que lluita contra la corrupció en un zona del nord de l’Iran.

En aquesta secció hi trobem l’única producció amb participació espanyola a competició, “La cordillera” de l’argentí Santiago Mitre. El director d’“El estudiante” (2012) es centra ara en una trobada de presidents llatinoamericans a Xile, en què el president argentí, Hernán Blanco (Ricardo Darín), es veu confrontat a diferents maldecaps personals i nacionals. L’actor argentí Darín i la seva compatriota Dolores Ponzi compten amb un repartiment on figura l’actriu espanyola Elena Anaya, el mexicà Daniel Giménez Cacho o l’actor nord-americà Christian Slater.

També competeix en aquesta secció l’actriu espanyola Emma Suárez, gràcies a la seva participació en el film del mexicà Michel Franco, “Las hijas de abril”. Emma Suárez tornarà a trepitjar la catifa vermella de Cannes després de fer-ho l’any passat amb “Julieta” de la mà del director espanyol Pedro Almodóvar. D’altra banda cal remarcar l’efemèride de que el cineasta manxec tindrà l’honor de presidir enguany el Jurat Oficial del Festival de Cannes, acompanyat entre altres per l’actriu nord-americana Jessica Chastain; la directora i guionista alemanya Maren Ada; l’actriu, guionista, directora i artista francesa Agnès Jaoui o l’actor nord-americà Will Smith.

La nota catalana

La nota catalana es troba en la Setmana de la Crítica, on es podrà veure el curt documental “Els desheretats” de Laura Ferrés i produït per Inicia Films. Aquest treball compta amb el protagonisme del pare de la directora, Pere Ferrés, confrontat a la fi del seu negoci familiar. També resulta digne d’esmentar que en l’apartat Cine Classics, en motiu del setantè aniversari del festival francès, s’exhibirà la premiada “El sol del membrillo” (1992) de Victor Erice, amb una còpia restaurada per la Filmoteca  de la Generalitat de Catalunya, amb l’al·licient que comptarà amb alguns retocs supervisats pel mateix Erice.

Publicitat
Publicitat